Winsum - Sinds dit schooljaar krijgen derdejaars vmbo-tl leerlingen praktijkonderwijs in het nieuwe vak Dienstverlening en Producten. Docent Annemien Rots is enthousiast en vindt het ‘superinteressant’.
‘We bouwen voort op de werkplaatsuren die we in de onderbouw hebben; nu met opdrachten van opdrachtgevers’, legt Annemien uit. ‘Leerlingen leren bij dit vak niet vanuit een boek, maar ontwikkelen hun vaardigheden. Ze bouwen een portfolio op waarin ze laten zien wat ze kunnen: samenwerken, organiseren, communiceren, plannen, dat soort dingen. Zo zien we wat ze geleerd hebben.’
Van schoolplein tot supermarkt
Het nieuwe vak begon met een kwaliteitenspel, zodat de leerlingen zichzelf beter leerden kennen. Daarna volgden interne opdrachten, zoals advies geven over het vergroenen van het schoolplein of het verbeteren van de inrichting van de aula. Inmiddels werken de klassen voor opdrachtgevers van buiten de school.
‘We werken samen met de politie, Albert Heijn en Marenland’, vertelt Annemien. ‘Bij Albert Heijn bedenken leerlingen bijvoorbeeld hoe ze een product kunnen promoten. Bij de politie maken ze een filmpje over het werk van de politie en een over het vuurwerkverbod. En bij Marenland ontwerpen ze een plan voor een kinderfeest, mét een verdienmodel. Dat maakt het meteen echt.’
Voor Annemien betekent deze nieuwe aanpak ook een andere rol in de klas. ‘Ze kunnen bij mij nu niet meer consumeren, ze moeten zelf aan de slag. Dus dat vraagt iets anders van ze. Leerlingen vinden het leuk dat het niet uit een boek komt, maar het is ook wat moeilijker. Toch denk ik dat er een aantal kinderen zijn voor wie dit echt geweldig is. Ik vind het superinteressant en het heeft zeker de potentie om een heel leuk vak te worden.’