Een driehoeksgesprek heeft een positieve invloed op de persoonlijke
groei van leerlingen: daarover zijn Hans Duursma en Rémon Kooi het hartgrondig
eens.
Op Het Hogeland College in Warffum heeft het tienminutengesprek
met ouders dit schooljaar plaatsgemaakt voor het driehoeksgesprek, waarbij de
leerling het gesprek leidt. Hans Duursma, teamleider onderbouw, noemt dit ‘een
belangrijke en positieve verschuiving. Door ouders, coaches en leerlingen samen
te brengen, ontstaat er een omgeving waarin de leerling zich gesteund voelt en
waarin de focus ligt op individuele groei. Het gesprek geeft leerlingen het
gevoel eigenaar te zijn van hun eigen leerproces, waarbij ze invloed hebben op
het stellen en behalen van persoonlijke doelen.’
Rémon Kooi, docent Wiskunde, mentor- coach van tweede klas havo-vwo en medewerker leerlingenzaken, heeft zelf het
positieve effect ervan op leerlingen ervaren. Hij zegt: ‘De leerling bereidt het gesprek
voor en neemt ook de leiding. Als coach begeleiden we hen daarbij.’ Hij
benadrukt dat leerlingen zich bewust worden van hun doelen en de stappen die ze
moeten nemen om die te bereiken. Reflectie speelt een belangrijke rol tijdens
de driehoeksgesprekken, waarbij ze leren naar zichzelf te kijken en te groeien.
Hij voegt
toe: ‘Reflecteren is een waardevolle vaardigheid, die ook goed van pas komt in
hun verdere onderwijsloopbaan. In het hbo wordt het ook veel gebruikt.’
De driehoeksgesprekken vinden twee keer per jaar plaats. Gedurende
een periode van zes weken moeten leerlingen feedback verzamelen van hun
docenten een actieplan maken en het gesprek voeren. Ouders worden op deze
manier ook actief betrokken in het halen van de doelen. Na enkele weken is er
standaard een terugkoppeling met de mentor- coach om de voortgang van het
actieplan te bespreken.
Hans Duursma legt uit: ‘Als een coach constateert dat het niet
goed gaat met de leerling, neemt hij of zij contact op met de ouders. Omgekeerd, als
ouders merken dat hun kind moeilijkheden ondervindt, staat de deur altijd open
en is er ruimte voor communicatie. De driehoeksgesprekken vormen een formeel
contactmoment, maar er is altijd gelegenheid voor ouders, coaches en leerlingen
om buiten deze gesprekken met elkaar te overleggen.’