Leerlingen uit Warffum hebben op 29 maart, samen met OJS De
Wilster uit Middelstum, een ondernemersevenement georganiseerd. Daar konden ze
zelf ideeën pitchen en speeddaten met ondernemers. Het evenement draaide om
duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen, als onderdeel van het
programma ‘ondernemen’ van Kansrijke Groningers.
Gevarieerd aanbod
‘Nieuwsgierig naar de kansen op het Hogeland op het gebied van werk en
ondernemerschap?’ zo luidde de uitnodiging. En deze kansen werden op het
ondernemersevent ook goed voor het voetlicht gebracht. Daarvoor was er een
pitchbattle voor een jury, een ondernemersmarkt, een quiz, een VR-game met levensechte
indrukken van verschillende beroepen en kon je speeddaten met ondernemers,
luisteren naar een TED-talk, en was er de mogelijkheid om professionele
apparatuur uit te proberen. Zo had een van de deelnemende bedrijven, Beukema
Grondwerken BV uit Onderdendam, een graafmachine meegenomen waar leerlingen
onder begeleiding mee mochten scheppen.
Naast Beukema waren onder meer de volgende bedrijven
aanwezig: kantoor Vreugdenhil, Abiant, VRROOM, de Voedselbank, Groningen
Seaports, Marenland, Barkema en de Haan, Arthouses, Buss Group, Maatschap Bolt,
Sportcentrum De Oude Fabriek, De Oude Manege Winsum, Klei Impuls,
Disco-n-Action, Marja Spijk, Hogeland Beweegt, Vakland het Hogeland en Ceres
Coaching. De ondernemers presenteerden zich aan de leerlingen in een tent op de
ondernemersmarkt.
Het ondernemersevent is georganiseerd door vier leerlingen
uit havo 5, als onderdeel van hun profielwerkstuk. Hierbij kregen ze
ondersteuning van Eltjo Smit, docent bedrijfseconomie, op Het Hogeland College
Warffum. De organisatie was geen verplicht onderdeel van het profielwerkstuk
vertellen leerlingen Sil en Jacques: ‘We wilden graag iets praktisch doen, en
mijn docent dacht gelijk al aan ons.’
Pitchbattle
Tijdens de pitchbattle presenteerden leerlingen in groepjes
hun productidee aan een jury, bestaande uit Annelot Wagenaar van Kansrijke
Groningers en Robbert van Barneveld, eigenaar van Marenland Recreatie. De
leerlingen hadden veel energie gestoken in de voorbereiding en dat was
zichtbaar. Er waren slogans, logo’s, webpagina's en zelfs toneelstukjes, alles
om de jury te overtuigen. Het product dat de strijd aan ging tegen eenzaamheid
onder ouderen heeft gewonnen.
Zie hier het artikel van de Eemskrant en Dagblad van het Noorden.