Kennismaken met elkaar en de school

Uithuizen - De introductieweek voor brugklassers staat in het teken van kennismaken, samenwerken én plezier maken.

Ninah Rosema is docent geschiedenis en mentor van een brugklas. Als mentor is ze het eerste aanspreekpunt voor haar leerlingen. ‘Ik vind klas één het allerleukst. Als ze net binnenkomen, kun je echt samen bouwen aan een veilige groep.’

Een volle week, en toch rustig thuiskomen

Vroeger gingen de brugklassen meteen op kamp. Nu kiezen we bewust voor een introductieweek op school. Ninah: ‘We merkten dat kamp voor veel eersteklassers en hun ouders vooral heel spannend was. Nu slapen de leerlingen gewoon thuis, en dat geeft rust. Overdag doen we allerlei activiteiten en ’s middags gaan ze naar huis om alle nieuwe indrukken te verwerken. Dat werkt fantastisch.’
Het programma is gevarieerd: lasergamen, kanovaren, een speurtocht door Uithuizen en samenwerkingsspellen waarbij je elkaar écht nodig hebt. Ook in de klas zijn er opdrachten, zoals kennismakingsbingo en kaartspelletjes. ‘Je ziet dat er al na één dag vriendschappen ontstaan,’ zegt Ninah. ‘En doordat we ook dingen doen met alle brugklassen samen, zoeken leerlingen elkaar later in de pauzes ook weer op. Dat is mooi om te zien.’

Wegwijs op school

Naast plezier maken is er ook aandacht voor de dagelijkse gang van zaken. Met een bingokaart ontdekken de leerlingen de lokalen en docenten, en het rooster wordt stap voor stap uitgelegd. ‘Dat geeft rust en zelfvertrouwen. Zo beginnen ze de eerste echte lesdag relaxed’, aldus Ninah. Hoogtepunt van de introductieweek was de theatervoorstelling over het leven van een brugklasser en natuurlijk de traditionele barbecue.
‘Het begint bij een veilige start,’ benadrukt Ninah. ‘Als leerlingen zich gezien en gehoord voelen, dan komt de rest vanzelf.’

De eerste lessen in week twee

Als dan in de tweede week de lessen beginnen, kan het voor de leerlingen toch ook weer spannend zijn. Docent biologie Mathijs legt uit hoe dat zit. ‘In zo’n eerste les draait het weer om kennismaken. Niet alleen met mij, maar ook met het vak. Via vragen over biologie leren leerlingen elkaar opnieuw kennen. ‘Je ziet al snel dat als leerlingen zelf iets moeten zeggen, het de één beter afgaat dan de ander. Daar zit wel spanning op. Dat probeer ik te verhelpen door leerlingen veel samen te laten doen: samen overleggen, met elkaar praten, kleuren en plakken. Hiermee kan vertrouwen in elkaar groeien en ontstaat er verbinding. Ik loop ook door de klas om te checken of de leerlingen er goed bij zitten, wat ze lastig vinden en om complimenten te geven.’ Mathijs vindt deze eerste weken altijd heel leuk. ‘De leerlingen staan nog midden in de overstap van basisschool naar middelbare school. Dat levert grappige momenten op, zoals als ze me per ongeluk ‘meester’ noemen en zich dan lachend verbeteren. Ook willen ze vaak nog een mop vertellen.’

Media
  • Op de tribune_4_450 x 450px_RGB96

Contactgegevens