We are ocean Waddenzee 'De zee hoort bij ons leven'

UITHUIZEN | Vorig jaar deed Leny Zuiderwijk samen met andere brugklassers mee aan het internationale kunst- en milieuproject ‘We are ocean Waddenzee’. Dit jaar was de officiële presentatie van de resultaten in Duitsland. ‘Het was heel interessant. Ik vond het hartstikke leuk dat ik mee kon doen.’

Doel van het project ‘We are ocean’ is om mensen bewust te maken van het belang van de zee in ons leven en daarover een debat op gang te brengen. Drie scholen in het Waddenzeegebied waren uitgenodigd deel te nemen aan het project, waaronder Het Hogeland College Uithuizen. Onder leiding van een professioneel kunstenaar hebben ze met elkaar een kunstwerk gecreëerd. 

‘Met onze talentgroep kunst mochten we meedoen aan We are ocean’, vertelt Leny. ‘In de brugklas in Uithuizen mag je een talentgroep uitkiezen. Je kunt eerst van alles uitproberen, kunst, muziek, techniek, sport en ict. Ik koos samen met mijn vriendinnen voor kunst. We gingen naar de Waddenzee om samen met de Oekraïense kunstenaar Sophia Bulgakova een videokunstwerk te maken. Echt heel erg leuk.’

De leerlingen kregen verkenningswork- shops waarin ze van alles leerden over de Waddenzee. De bedoeling was dat ze de zee gingen begrijpen, voelen en ermee om leerden gaan vertelt Leny. ‘We maakten geluidsopnames, bijvoorbeeld van steentjes die we in zee gooiden en van vogels. Die geluiden deelden we met de kunstenares. Zo hebben we haar dus geholpen.' Een medewerkster van de zeehondencrèche die bij het project betrokken was vertaalde alles, want de Oekraïense kunstenares sprak Engels.

Kortgeleden werden de leerlingen uitgenodigd voor de eindbijeenkomst in het Werelderfgoedcentrum Wilhelmshaven, waar niet alleen de video van Sophia Bulgakova, maar ook die van andere deelnemers uit Nederland en Duitsland werden vertoond. ‘We gingen met onze groep en een paar docenten met een busje naar Duitsland. Daar waren allemaal ruimtes waar veel te zien en te beleven was. Er waren verhalen over de zee, je kon proefjes doen, zelf golven maken en we gingen vogels nadoen. Het debat dat ze gingen voeren duurde best wel lang. Er was ook een Duitse school waar we mee hebben gecommuniceerd via Translate, heel erg leuk. En we zagen onze eigen film, die was heel mooi geworden. De dag was goed geregeld. Tot en met een gezonde lunch. We kregen allemaal een broodje gezond!

’Ik vind het goed dat het bij ons op school niet alleen maar leren leren leren is. We doen vaak dingen buiten de school, zoals dit project. Ik heb er veel van opgestoken. We hebben geleerd dat de zee niet alleen maar uit zeehonden en haaien bestaat en dat de zee bij ons leven hoort. We hebben gehoord hoe slecht al het plastic afval in zee is voor de dieren die er leven. En we hebben geholpen een plan te verzinnen om dat tegen te gaan. Ik vond het hartstikke leuk dat ik mee kon doen.'

Contactgegevens