UITHUIZEN | Vorig jaar deed Leny Zuiderwijk samen met andere
brugklassers mee aan het internationale kunst-
en milieuproject ‘We are ocean Waddenzee’. Dit jaar was de officiële presentatie van de resultaten in Duitsland. ‘Het was heel interessant. Ik vond het hartstikke leuk dat ik mee kon doen.’
Doel
van het project ‘We are ocean’ is om mensen bewust te maken van het belang van de zee in ons leven en daarover een debat op gang te brengen. Drie
scholen in het Waddenzeegebied waren uitgenodigd deel te nemen aan het project,
waaronder Het Hogeland College Uithuizen. Onder leiding van een professioneel kunstenaar hebben ze met elkaar een kunstwerk gecreëerd.
‘Met
onze talentgroep kunst mochten we meedoen aan We are ocean’, vertelt Leny. ‘In de brugklas in
Uithuizen mag je een talentgroep uitkiezen. Je kunt eerst van alles uitproberen, kunst,
muziek, techniek, sport en ict. Ik koos samen met mijn vriendinnen voor kunst. We
gingen naar de Waddenzee om samen met de Oekraïense kunstenaar
Sophia Bulgakova een videokunstwerk te maken.
Echt heel erg leuk.’
De leerlingen kregen verkenningswork- shops waarin ze van alles
leerden over de Waddenzee. De bedoeling was dat
ze de zee gingen begrijpen, voelen en ermee
om leerden gaan vertelt Leny. ‘We maakten geluidsopnames, bijvoorbeeld van steentjes die we in zee gooiden en van vogels. Die geluiden deelden we met de kunstenares. Zo hebben we haar dus geholpen.' Een medewerkster van de zeehondencrèche die bij het project
betrokken was vertaalde alles, want de
Oekraïense kunstenares sprak Engels.
Kortgeleden
werden de leerlingen uitgenodigd voor de eindbijeenkomst in het Werelderfgoedcentrum Wilhelmshaven, waar
niet alleen de video van Sophia Bulgakova, maar ook die van andere deelnemers uit Nederland en Duitsland
werden vertoond. ‘We gingen met onze
groep en een paar docenten met een busje naar Duitsland. Daar waren allemaal ruimtes
waar veel te zien en te
beleven was. Er waren verhalen
over de zee, je kon proefjes
doen, zelf golven maken en we gingen vogels nadoen. Het debat dat ze gingen voeren duurde best wel
lang. Er was ook een Duitse school waar we mee hebben gecommuniceerd
via Translate, heel erg leuk. En we zagen onze eigen film, die was heel mooi geworden. De dag was goed geregeld. Tot en met een gezonde lunch. We kregen allemaal een broodje
gezond!
’Ik
vind het goed dat het bij ons op school
niet alleen maar leren leren
leren is. We doen vaak dingen buiten de school, zoals dit project. Ik heb er veel
van opgestoken. We hebben geleerd dat de zee niet alleen maar uit zeehonden
en haaien bestaat en dat de zee bij ons leven hoort. We hebben gehoord hoe slecht al het plastic afval in zee is voor de dieren die er leven. En we hebben geholpen een plan te verzinnen om dat tegen te gaan. Ik vond het hartstikke leuk dat ik mee kon doen.'